Sesja fotograficzna, której efektem ma być cykl fotografii biznesowych powinna być poprzedzona rozmową między fotografem a jego klientem. Nie bez powodu mówi się, że profesjonalna sesja fotograficzna ma w sobie coś z sesji terapeutycznej. Ustalenie czego klient oczekuje od fotografa to gwarancja, że zdjęcia ułożą się w spójny wizerunkowo zestaw, który wykorzystać będzie można do promowania firmy w mediach branżowych, lifestylowych i społecznościowych.
W ramach przygotowań do biznesowej sesji zdjęciowej dobrze zastanowić się na czym nam naprawdę zależy. Czy liczymy na wykreowanie całkiem nowego wizerunku, czy potrzebny nam lifting dotychczasowego. Tak jak marka wymaga okresowego rebrandingu, tak i stojący za jej sukcesem ludzie muszą od czasu do czasu lekko modyfikować swój biznesowy wizerunek. Nie należy obawiać się tego rodzaju zmian.
Nie chodzi bowiem o każdorazowe zaczynanie od zera, a o pokazanie współpracownikom, kontrahentom i klientom, że nadążamy za przemianami w branży, umiejętnie dopasowujemy się do zmieniających się warunków obyczajowych, rynkowych, biznesowych.
Jedyną pewną jest zmiana
Doświadczony fotograf umie pokazać, że wizerunek profesjonalnego i doświadczonego biznesmana może iść w parze z wizerunkiem osoby promującej wartości rodzinne, mającej ciekawe pasje i zainteresowania czy wrażliwej na krzywdę innych. Przygotowując się do współpracy z profesjonalną agencją fotograficzną warto wziąć pod uwagę fakt, że nie będziemy zdani sami na siebie – obok fotografa, na nasz wizerunek pracować będą stylista, wizażysta oraz fryzjer.
Jeśli mamy jakikolwiek wątpliwości co do swojego wyglądu, na pewno zostaną one potraktowane poważnie. Doświadczeni kreatorzy wizerunku pomogą nam wydobyć nasze wewnętrzne piękno oraz w optymalny sposób zaprezentować się jako doświadczony specjalista czy wrażliwy i skuteczny manager.
Wchodząc we współpracę z profesjonalną agencją fotograficzną możemy mieć pewność, że wszystkie nasze atuty jako biznesmana zostaną umiejętnie wyeksponowane na doskonale zaaranżowanych zdjęciach. Pakiet profesjonalnych fotografii na dłuższy czas stanowić będzie nasz oręż w walce o nowych klientów czy pracowników.
Jeszcze przed sesją ustalmy priorytety: jeżeli najważniejszy pozostaje nasz wizerunek stricte biznesowy, pozwólmy sobie na drobne choćby wariacje na temat dress codu. Doświadczony stylista na pewno pomoże nam dobrać dodatki i detale przełamujące stereotyp osoby oschłej, zasadniczej czy radykalnej w poglądach.
Firma to ludzie, którzy ją tworzą
Warto zdać sobie sprawę, że firma to ludzie, którzy ją budują od podstaw. Bez względu na to, czy decydujemy się na indywidualne fotografie poszczególnych członków zarządu albo managerów wysokiego szczebla, czy mamy na uwadze także zdjęcia szeregowych pracowników będących na różnych szczeblach kariery, zawsze warto mieć na uwadze fakt, że efektem biznesowej sesji zdjęciowej powinny być fotografie satysfakcjonujące każdego z członków firmowego kolektywu.
Także szeregowi pracownicy muszą mieć możliwość ingerowania w kreowanie swojego wizerunku i – przy współpracy stylisty, makijażysty i fryzjera – stworzenia wizji siebie najbardziej odpowiadającej potrzebom własnym i potrzebom firmy.
Perfekcyjnie wykonane fotografie biznesowe mogą znacznie podnieść poczucie własnej wartości i przyczynić się do zwiększenia wydajności pracy: jeśli do tej pory wydawało nam się, że jesteśmy nic nie znaczącym trybikiem w maszynie, spojrzenie na siebie oczami profesjonalnego fotografa może nas wybić z rutyny takiego myślenia.
Plan czy improwizacja?
Możemy zadać sobie pytanie, czy zawsze warto przygotować się do biznesowej sesji zdjęciowej, czy jednak czasem iść na żywioł. Wydaje się, że pierwsza profesjonalna sesja mimo wszystko powinna być poprzedzona rozmowami i ustaleniami z fotografem. Chociażby dlatego, że znacznie różni się ona od sesji amatorskiej i musimy przygotować się do współpracy z całym sztabem ludzi oraz w warunkach zbliżonych do planu filmowego.
Jeśli uda nam się wypracować z zespołem satysfakcjonujące relacje, podczas kolejnych sesji możemy pozwolić sobie na odrobinę improwizacji. Obznajomieni z podstawami pracy przed obiektywem będziemy umieli zachować się na tyle swobodnie, że fotografie biznesowe będą w pełni profesjonalne, ale i tchnące lekkością.
Warto zatem raz a dobrze przygotować się do biznesowej sesji zdjęciowej, żeby podczas kolejnych czuć się przed obiektywem pewnie i pozwolić się sfotografować z jak najlepszej strony.